perjantai 14. joulukuuta 2012

Minun kokemukseni (Kirsi Valapuro)


Minulla oli tänä kesänä mahdollisuus nähdä kaksi oopperaa eli Lentävä Hollantilainen ja Aida. 2003 tyttäreni oli työssä Olavinlinnassa oppaana ja kutsui minut elämäni ensimmäiseen oopperaan, joka oli Carmen. Linna tuolloin ja nyt, aivan sama vaikutus, aivan käsittämätön tunnelma, joka salpaa miltei hengityksen.

Tuon ensimmäisen oopperakokemukseni jälkeen olen ymmärtänyt, että Savonlinnan oopperajuhlat ovat myös aivan meille tavallisille ihmisille, myös minulle ja läheisilleni. Sen jälkeen olimme maksullisissa oopperanautinnoissa yhdessä tyttäreni kanssa muutamana kesänä, yöpyen Heinävesi -laivalla, joka sinänsä myös oma kokemus kerrottavaksi.

Viime vuonna työkaverini sai mukaansa kahdeksan oopperan ystävää työpaikaltamme, jonka innostamana varasin itse jo heinäkuussa 2011 vuoden 2012 Lentävän Hollantilaisen näytökseen paikat miehelleni ja minulle ja hotellimajoituksen. Seitsemän hengen työporukalla olimme Aidaa katsomassa heinäkuussa 2012 ja kahden viikon kuluttua siitä mieheni kanssa katsomassa Lentävää Hollantilaista ja yllätys; myös mieheni koki, että kokemus oli todella hieno ja mahdollisesti uudestaan vuonna 2013.

Eli kertomuksen opetuksena on, että meille tavallisille suomalaisille joku/joku taho suo mahdollisuuden kokea ja koemme sen ja sen jälkeen on hyvä jatkaa nautinnollista perinnettä omin voimin eteenpäin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti